Total Pageviews

Wednesday, July 28, 2010

BUAH REDAN











Buah REDAN

Buah Redan nama di beri,
Diberi makan orang bangsawan,
sudahlah lama hamba berhenti,salam sejahtera,selamat bersiaran.

Salam bersiaran sekali lagi.....Ramadhan pun tak berapa lama lagi,selamat tinggal Syaaban,selamat tinggal Rejab..........hingga ketemu di tahun depan,insyaAllah.........(Syaaban digelar bulan Rasul,rejab digelar bulan Allah dan Ramadhan di gelar bulan Umat....kenapa ?????? hanya Allah yang maha mengetauinya).

Berbalik kepada buah Redan,hampir semua orang(kebanyakan) suka akan kuih ini...especially during Hari Raya....dulu2 masa zaman kanak2 kuih ini cuma *datang* setahun sekali tapi lerr nii tak susah nak cari,banyak di jual di kedai-kedai atau gerai2 tepi jalan...saya baru pestime cuba buat ni...saya nak try tengok jadikk ke tidak??? hushsss....syiuk giler,best tae kaw!!!..menjadi!!!!!,horey,horey...ada kuih raya sey tahun ni...haaaaa dek sobab menjadikkk jadi bolehlah share ngan kawan2.Layan lah resepi kat bawah ya!!!,resepi diambil dari buku resepi kak Long yang *bersepah-sepah* kat ngumah omak....eeee.


bahan2:
1 kampit tepung pulut
1/2 kotak santan (ayam brand) atau 1 paket serbuk santan
1 cawan gula pasir
1 sudu besar air kapur
1 1/2 sudu kecil perasa ros atau apa2 perasa yg puan2 atau tuan2 suka(ini saya yang suka2 tambah)
air secukupnya
Bijan secukupnya
minyak untuk mengoreng

cara2nya:
campurkan kesemua bahan2 kedalam satu mangkok dan diuli sehingga sedang2 *licak* atau lembut,gentil2kan bentuk berbola, saiz ikut kesukaan kengkawan...buatlah comey2 baru cantik!!! barulah best hasilnya....hasil gentilan itu campakkan ajerr kedalam mangkok berisi bijan...lumurkan,dah banyak hasil gentilan yang berlumur bijan,barulah digoreng dgn api yang perlahan....biarkan betul2 kekuningan barulah diangkat dan ditoskan,biarkan betul2 sejuk,barulah rangup,berderak-derak.......taadaaa siap untuk dihidang dan dinikmati....

Selamat Mencoba dan Beramal.

3 comments: