Total Pageviews

Thursday, July 29, 2010

KEK COKLAT KUKUS

Bunga-bunga CinTa kami....Semoga kehidupan

ini sehingga hujung Nyawa dirahmati Allah.....

Hidup dan mati kami didalam Keimanan........

Sujud Syukur Padamu Ya Allah Atas Segala CINTA...........














KEK COKLAT KUKUS (resepi kawanku Rodiah)
Salam semua......salam Hari Jumaat,hari ini sangat special bagi kami sekeluarga......... 30hb Julai 1995 (15 tahun lalu) seorang baby comey telah selamat dilahirkan ke dunia ini...PPUM jam 11.06am menjadi saksi......anak diberi nama yang sangat indah...Dayang Amirah Damia bt. Hamdan......ermm today is my 1st gal's besday,I Love u darlingg.....Semoga Allah mengizinkan kejayaan di dunia dan di akhirat,dirahmati Allah selalu dan disayangi,disenangi rakan2 dan taulan (guru2 juga).......InsyaAllah.

Resepi best nii...mesti dicuba!....anak2 mesti minta dibuatkan lagi kalau dah cuba sekali 😆


bahan2:
2 cawan tepung serbaguna(tepung gandum beso yo!)
2 cawan gula pasir (jgn penuh sgt..nanti manis baget!)
1 cawan serbuk koko(imported lagi best! )
1 buku butter(250 gms)....guna golden churn,baru best!...anchor pun okay!
4 biji telur ayam
susu sejat Ideal 1 tin
1 camca kecil baking powder
1 camca kecil soda bikarbonat
sedikit vanilla sebagai pewangi
cara2nya:
Ayak tepung ,serbuk koko,baking powder n soda bikarbonat kedalam satu bekas dan ketepikan.
Putar gula ngan butter,tambah telur satu persatu ,dah rata masukkan campuran tepung tadi berselang seli ngan susu cair tadikk sehingga abisss.....dah rata semuanya,masukkan ke dalam loyang yang telah dilencer ngan majerin dan ditabur campuran tepung ngan serbuk koko (petua supaya apa2 kek coklat rasa lebih kecoklatannya....haaa rasanya bermula dari luar lagiii!!!!).
Kukuskan kek ini selama 50 minit pada paras 45 dgree pada dapur gas........bancuhan kek hendaklah ditutup ngan plastik agar air kukusan tidak menitik kedalamnya....lihat gambar ya!!!
Setelah kek masak, hendaklah dibiarkan betul2 sejuk....biasanya saya biarkan semalaman atau masukkan ajerr kedalam petiais (biarlah dah sejuk sket,barulah masukkan....kang rosak lak petiais).......kemudian barulah tambah ganache.....ikut kreativiti kengkawanlah ya!!!.
emmm...senang kannnn.....Selamat Mencoba dan Beramal.
Lepas Solat Jumaat...kami anak beranak akan berangkat ke sekolah Kak Long Damia,untuk celebrate besday!!!! ala kadar sahaja...yang penting air tangan ibu!!!!

2 comments: