Total Pageviews

Friday, February 4, 2011

Kueh Cucur

Salam bersiaran sekali lagi.....apa khabar semua??? cuti Raya Cina kali ni panjang erk!...anak2 memang hepi dah tu asyik lerr lapor....kata Kak Long yang dok asrama...bu, qado bu!!! budak2 asrama kalau balik bercuti bukan nyerr qado tidur jerr,makan pun berqado......sabau jerr lerr....permintaan dorang memang macam2,pandai2 Si Ibu lerr mengayakan nyerr....dorang hepi jerr....Alhamdulillah anak2 tak banyak kerenah,tak banyak pantang larang....cuma seafoods, akak hati2 sket sbb anak2 akak ASTHMATIC.......kueh2 tradisional pun dorang okay jerr!

Eeeewahhh kali ni nak tayang kueh tradisional kat uols (yang lama dilupa jangan)......kueh ni nampak macam biase jerr....banyak terjual di gerai2,kannnn .... tapi akak ada pengalaman tersendiri nak expert buat kueh nih...macam2 reserpi dah akak cuba tapi tak menjadik,anak2 n Si Ayah sampai dah tak larat nak makan kueh cucur yang tak berapa nak menjadik.....sehinggalah akak ketemu Mak Safwan (tak ingat dah nama makcik nih,ingat ke nama anak dia jerr...Safwan!).

Safwan n Mak dia berniaga bahulu n kueh bakar.....akak ketemu diorang kat satu expo di pekan Rembau...masa tu diorang jual kueh nih sebagai jualan sampingan....haaa masa tulah Mak Safwan nih mengajar....makaseh banyak2 makcik,semoga makcik masih sihat n dimurahkan rezeki...aminn.....haaaaa layanlah reserpi kueh nih kat bawah erk!....ingat 1,1,1,1,senangkannnn...Selamat Mencuba Dan Beramal!


bahan2nya:

satu cawan tepung gandum
satu cawan tepun beras
satu cawan gula (boleh campur gula merah dan gula putih atau g.merah atau g.putih shj)
satu cawan air
minyak untuk mengoreng



cara2nya:

-Ayak tepung2 itu ke dalam satu bekas yang bertutup(tupperware/tipuware)
-campurkan gula dan air ke dalam bekas tepung tadi (gula merah bolehlah dilarut dengan air itu terlebih dahulu dan ditapis)
-gaul rata bahan2 itu sehingga tidak berketil2
-tutup tupperware/tipuware dengan baik dan disimpan untuk tempoh 8-10 jam
-boleh lah digoreng dengan api yang perlahan(paling kecil pun tak aper)
-minyak sedikit sahaja,sekadar tenggelam untuk sekeping cucur
-haaaaa,yang penting kena pakai kuali yang kecil tetapi tebal(biasanya berwarna hitam)....baru kueh jadik cantik,gebu dan bersarang didalam nyerr...tak caya...cubalah!!

No comments:

Post a Comment